11. august 2013 ..:: Det mener ATTAC » Udtalelser » Fair folkeafstemning ::..   Log ind
 For en fair folkeafstemning Minimer

ATTAC-Danmark opfordrer Folketinget til at sikre, at borgerne får en fair folkeafstemning om forslaget til EU-forfatning

ATTAC rummer både tilhængere og modstandere af EU. Men i lighed med det tværpolitiske ”Borgerinitiativet ja til Europa – Nej til forfatningen” er vi 100 % enige om, at alle borgeres beslutning bør træffes ud fra demokratisk indsigt i, hvad vi stemmer om.

Retskafne borgere kan hverken være tjent med  ”den spanske model”, hvor 90 % af befolkningen tilkendegiver, at de ikke ved, hvad de stemmer om, eller en dansk model, hvor spindoktorer erstatter borgernes egne muligheder for at skelne mellem sandt og falsk, mellem information og manipulation, og mellem visioner og skræmmebilleder.

Derfor støtter vi og vil arbejde for at:

- alle borgere skal have muligheden for at få forfatningen tilsendt eller afhente den på et posthus.

- alle husstande skal modtage en debatavis, med plads til både ja- og nejside

- Folketinget skal sikre at den offentlige økonomiske støtte – i lighed med Den Svenske Rigsdags beslutning omkring ØMU-afstemningen – fordeles lige mellem ja- og nejside.

I Danmark bør vi stemme efter hoveder med indsigt og ikke efter høveder med pengemagt.

Vedtaget på ATTACs landsmøde den 27. februar 2005

Vilkår for anvendelse  Om beskyttelse af private oplysninger | udviklet af bestilhjemmeside.dk - hjemmeside pris